چگونه خانه ای دلبازتر داشته باشیم؟

اگر به فکر این هستید که چیدمان خانه ی کوچک خود را تغییر دهید و به فکر این هستید که فضای دلبازتر داشته باشید، پیشنهادات ما را دنبال کنید.
خانه ای دلبازتر داشته باشید!

بیشتر ما کودکی مان را در خانه های بزرگ گذرانده ایم.برای همین در نگاه اول آپارتمان های کوچک تنگ و دلگیر به نظرمان می رسند. یک پذیرایی که به زور مبلمان را می توانیم حاشیه دیوارهای کم عرضش بچینیم، یک اتاق خواب که اگر شانس داشته باشیم تختخواب مان در آن جا می شود، یک آشپزخانه که وقتی آشپز دو تا می شود، دیگر برای نفر سوم جا ندارد و در آخر هم یک دستشویی و حمام که گاهی با هم شریک می شوند.

همه خانه مجموعه ای از همین حجم های کوچک است؛ حجم های کوچک دلگیر. اما هر مسئله ای راه حلی هم دارد. در این صفحات می خواهیم خیلی کوتاه هم راهکارهایی را برای چیدمان بهتر خانه های کوچک ارائه دهیم و هم شاید مهم تر از آن، بگوییم چه کارهایی را نباید در چیدمان این خانه ها انجام داد.

ال شکل بچینید
برای خانه های کوچک مبلمان ال شکل مناسب ترین مبلمان است چون تعداد افراد بیشتری می توانند از آن استفاده کنند و کنج پرت هم قابل استفاده می شود. میزهای عسلی را کنار بگذارید و از مبلمانی که دسته هایش این کار را انجام می دهد استفاده کنید. توجه داشته باشید که مبل ها را جوری نچینید که یک دایره یا چهارگوش با فضایی بسته ایجاد کند.

تلویزیون را روی دیوار بی خاصیت نصب کنید
دیواری را برای نصب تلویزیون انتخاب کنید که برای نشستن و چیدن مبلمان مناسب نباشد. میز تلویزیون را حذف کنید. می توانید با طراحی قفسه های افقی روی دیوار تلویزیون جایی برای مجسمه ها بسازید؛ این یعنی صرفه جویی در فضای اصلی خانه.

فضاهای متنوع داشته باشید
حتی در یک خانه 50متری هم می شود تنوع فضایی داشت. فضای کار، فضای نشیمن، فضای مهمان و ناهارخوری را می توانیم از هم جدا کنیم اما نباید این فضاها را با ایجاد مانع از هم جدا کرد. با تغییری کوچک روی دیوار فضای مورد نظر می شود حس جداسازی را به آن فضا القا کرد؛ مثلا قرار دادن یک میز بسیار کوچک در کنج بی استفاده و ساختن چند قفسه بالای آن برای نگهداری کتاب یا وسایل دیگر می تواند فضای کار ایجاد کند، بدون آنکه با مانعی از فضاهای دیگر جدا شود.

کتابخانه دیواری بسازید
اگر کتاب های زیادی دارید، می توانید روی دیوار بالای مبلمان یا روی یکی از دیوارهای خالی- جایی که مزاحم نشست و برخاست نمی شود- قفسه های افقی مانندی برای کتاب های تان نصب کنید. این کتابخانه خلاق می تواند همرنگ دسته مبلمان تان باشد.

میز ناهارخوری متناسب انتخاب کنید
وقتی از ناهارخوری در یک خانه 50متری حرف می زنیم، منظورمان یک میز کوچک دونفره است. این میز بهتر است مستطیل شکل و ظریف باشد. اگر فضای کافی ندارید می توانید دو ضلع میز را به دیوار بچسبانید تا جای کمتری را اشغال کند.

فضای کم نور را رنگ روشن کنید
اگر می خواهید خانه تان دلبازتر و بزرگ تر به نظر برسد از یک رنگ روشن گرم مثل رنگ سفیدی که به میزان کمی با رنگ زرد یا صورتی آمیخته شده، استفاده کنید تا کم نوری اتاق جبران شود.

این کارها را نکنید
خلاقیت سقف دارد!
اگر می خواهید خانه تان دلباز تر و زیباتر به نظر برسد، لطفا این کارها را نکنید.

گل درشت نخرید
از کاغذدیواری های ساده یا با بافت ریز استفاده کنید. بافت های درشت اتاق را کوچک تر نشان می دهد. طرح فرش هایی با گل بوته ها و نقش های ریزتر اتاق کوچک را بزرگ نشان می دهد. حتی گلدان هایی با برگ های ریز برای این اتاق ها مناسب تر هستند. خلاصه به قول قدیمی ها از «گل درشت» پرهیز کنید.

از اشیای بزرگ استفاده نکنید
مجسمه های بزرگ، گلدان های حجیم، میزهایی با بدنه یک دست و مبل های درشت برای خانه های کوچک مناسب نیستند. آنها ممکن است در مغازه زیبا به نظر برسند اما خانه شما را کوچک تر کرده و احساس خفقان ایجاد می کنند. درواقع هر خانه ای اشیای مناسب خودش را می خواهد. همین اشیای بزرگ در خانه های بزرگ می توانند احساس بهتری ایجاد کنند.

خانه را رنگارنگ نکنید
در کل خانه چه برای مبلمان و پرده ها و چه دیوارها از دو یا سه رنگ استفاده کنید. رنگ های متنوع باعث احساس آشفتگی و کلافگی در شما می شود. تازه این دو، سه رنگ هم باید با هم جور باشد؛ مثلا انتخاب یک ترکیب دوتایی یا سه تایی از آبی، سفید و قهوه ای یا سبز، سفید و قهوه ای یا قهوه ای، سفید و کرم انتخاب مناسبی می تواند باشد.

از رنگ های تند استفاده نکنید
با اینکه رنگ های تند در نگاه اول جذابند اما سریع هم دل شما را می زنند. یادتان باشد خانه شما لباسی نیست که فقط در یک مهمانی بپوشید. شما می خواهید در این خانه زندگی کنید و احتیاج به احساس آرامش درازمدت دارید بنابراین از رنگ هایی مثل قرمز، نارنجی تند و زرد برای رنگ غالب فضا مثلا دیوارها و سقف استفاده نکنید. می توانید از این رنگ ها برای وسایل قابل تعویض مثل یک کاناپه یا یک گلیم کوچک کمک بگیرید.

دیدگاه شما
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.